fredag 31. juli 2009

Snart busstur.

Ja, nå er det snart busstur igjen, og det gleder i allefall jeg meg til.

I forbindelse med ferien nå, med litt forventninger, hyggelige opplevelser og konstant aktivitet har jeg gått rundt og nynna på en veldig fin sang. Den fungerer som en bønn og lengsel i hverdagen.

Herre, gjør det stille i mitt indre,
Senk din dype fred i sjel og sinn.
Send meg så i verden ut å lindre
deres nød som tårer har på kinn.
~~~~
Herre, gjør det stille i min tanke
Så den kun kan romme deg og ditt!
La meg så til bange sjeler vanke,
Og fortelle dem hva du har lidt!
~~~~
Gjør det stille om meg her på ferden,
La meg være en av dine små
Som kan ydmykt vandre frem i verden
Med litt sol hvor dagene er grå!
~~~~
Herre, gjør det stille! Herre, ta meg
Som den minste tjener i din flokk!
Kun når alt mitt eget ligger bak meg,
I din nåde har jeg mer enn nok.


Også noen fortellende ordtak til slutt:


"Du får en god ferie hvis du tilbringer den blant folk som har mer uklare forestillinger om tiden enn deg selv" (Ukjent)

"Mange ødelegger ferien sin fordi de gjør for mye når de ikke gjør noe." (Ukjent)

"Troen slutter der bekymringene begynner, og bekymringene slutter der troen begynner." (Georg Müller)

lørdag 9. mai 2009

Utfordring ja...

Javel... jeg ble altså utfordra av camilla for noen dager siden.

Regler: Det er vanskeligere enn det ser ut! -Kopier, slett mine svar og legg til dine. -Bruk den første bokstaven i navnet ditt når du svarer på alle spørsmålene. -Hvis personen før deg har samme bokstav, så må du gi et annet svar. - Du kan ikke bruke samme ordet to ganger. - (Utfordre 4 venner. )

1 Hva er navnet ditt: Hilde
2 Ord på fire bokstaver: Hark
3 Guttenavn: Hannibal
4 Jentenavn: Huldra
5 Et yrke : Heksedoktor
6 Farge: Himmelblå
7 Noe du har på deg: Helsetrøye :P
8 Mat: hyrdepai
9 Noe på badet: Hårdotter
10 Et sted: Himmelen
11 Grunn til å komme for seint: Hjelpeløs trøtt.
12 Noe du roper: helo...
13 Filmtittel: Hediggrisen babe :)
14 Noe du kan drikke: Hallonsaft
15 En musikkgruppe: (a)ha
16 Et dyr: Hest (er best på maten, midt i mellon osten og salaten.)

fredag 24. april 2009

I am still alive!!

Heia folkens. Er fremdeles liv i meg selv om bloggen er i særdeles liten bruk :)

Hadde bare lyst til å dele en liten ting jeg har grubla litt over. Det angår samvittigheten. Fikk nemlig så dårlig samvittighet for en ting her for noen dager siden. Var ikke noe galt egentlig i det hele tatt og ingen ble skadlidende av det. Det var bare en ting jeg hadde unnlatt å gjøre. Anyway, dårlig samvittighet fikk jeg Jeg irriterte meg over at jeg følte meg som et "ego" og over at det var noe å få dårlig samvittighet for i det hele tatt. Så fant jeg et fint lite stykke i ei bok jeg leser litt i som heter " Verdier for livet- 365 ettertanker" av Asbjørn Kvalbein. Merkelig nok ble jeg glad i samvittigheten min etterpå :) Stykket het altså

"Samvittigheten"

Det hendte for mange år siden at en mann dro ut for å stjele. Han tok med seg den lille gutten sin. Gutten skulle holde vakt og si ifra dersom noen dukket opp. Mannen så først den ene veien og så den andre, og dermed var han klar til å fylle sekken med tyvegods. men da ropte gutten "Far, det er en vei du ikke har sett". Faren ble engstelig og spurte hva han mente. "Du har glemt å se oppover." Da fikk faren dårlig samvittighet, la igjen tyvegodset og skyndte seg hjem.

"Du har glemt å se oppover." Vi kunne like gjerne si: Du har latt være å høre på den indre stemmen som heter samvittigheten. For det er Gud, han som har skapt oss, som har gitt oss en bevissthet i tankene, så vi vet med oss selv når noe er rett eller galt. Verdibevisste og moralske mennesker kan si: "Jeg har ikke samvittighet til å gjøre det og det." Da viser de at de lytter og tar på alvor at de har ansvar og skal stå til rette for det de sier og gjør.

En mann kom til en psykiater. Han klaget: " Jeg har gjort noe galt doktor, og samvittigheten plager meg." Legen spurte: " Du vil vel kanskje ha noe som kan styrke kraften i viljen din?" "Vel, nei," svarte mannen, "jeg tenkte heller på noe som kunne svekke samvittigheten."

Når vi ønsker å svekke samvittigheten, eller helst ikke snakke om den i det hele tatt, da blir en viktig verdi bortepå veien. Bibelen taler om hva som er rett og galt, står innskrevet i hjertene våre. Samvittigheten vil fortelle oss det, og tankene vil da enten anklage eller forsvare oss.

Skal vi ha det godt som mennesker i denne verden, må vi enten ha en god samvittighet eller ingen samvittighet i det hele tatt. Det går an å overhøre samvittighetens stille røst i den grad at den blir borte. Vi blir samvittighetsløsemennesker, og da får vi et hardt og kaldt samfunn.

Den som kaster fra seg den gode samvittigheten, lider skipbrudd på troen, skriver apostelen Paulus. I stedet bør vi be om å få ha en våken smavittighet, for den er som et ekko av Guds ja og Guds nei, av rett og galt. Samvittigheten er en trygg veiviser når Gud er veiviser for samvittigheten.

Mennekser med en god og renset samvittighet kan tåle nesten hva som helst. Men hvis en har dårlig samvittighet, kan en til og med bli redd for raslingen av et blad, sier Martin Luther. Derfor kan en dårlig samvittighet være en betydelig plageånd for enkelte mennesker. Da kan en som mannen vi hørte om, gå til psykiater for å få hjelp til å dempe samvittigheten. Eller vente på at den skal falle i søvn, akkurat som mor venter på at babyen sovner, før hun selv får sove. Mye bedre enn å lulle samvitttigheten i søvn er det å i den rett, be Gud og mennesker om tilgivelse og slå inn på en ny kurs. Gud er klar til å tilgi for Kristi skyld. Da blir du fri og glad og kan glede deg over en av Guds gode gaver: Samvittigheten.

lørdag 20. desember 2008

En artikkel jeg fant.

Her i går fant jeg noe interessant mens jeg rydda i papirene mine. Det datt plutselig ut et ark med en artikkel på. Vet ikke hvor det kommer fra, eller hvem jeg har fått det av.

La dem bli så travle at de mister kontakten med Jesus.

En anonym skribent, som kanskje var inspirert av C.S. Lewis´bok "Djevelen dypper pennen", ser for seg følgende scenario:

Satan kalte sammen til en verdenskongress. I åpningstalen til sine onde engler, sa han: "Vi kan ikke hindre de kristne i å lese Bibelen og kjenne sannheten. Vi kan ikke holde dem borte fra familieverdier. Men vi kan gjøre noe annet. Vi kan ødelegge for dem, slik at de ikke greier å få et varig og inimt forhold til Kristus.
Skulle de få et slikt forhold med Jesus, blir maktenvår over dem brutt. Så la dem gå til kirke, la dem beholde sin konservative livsstil, men stjel tiden deres så de ikke oppnår denne erfaringen med Jesus Kristus.

Dette er det jeg vil dere skal gjøre engler: Distrahér dem fra å ha fokus på sin frelser og opprettholde den livsviktige kontakten med ham hele dagen"
"Hvordan skal vi gjøre dette?" ropte de onde englene.
"Holde dem travle med det som er uvesentlig i livet go finn på talløse prosjekter slik at sinnene deres blir okkupert", svarte han.
"Frist dem til å forbruke, forbruke, forbruke, til å låne, låne, låne. Overtal kvinnene til ågå i jobb og mennene til å jobbe seks-syv dager i uken, 10-12 timer hver dag, slik at de får råd til å opprettholde levestandarden. Hindre dem i å tilbringe tid med barna. Etter hvert som familiene smuldrer opp, vil hjemmet snart ikke være et sted de kan hvile ut fra presset på jobb.

Overstimuler dem mentalt, slik at de ikke kan høre den stille, hviskende stemmen. Lokke dem til å spille radio eller CDer hver eneste gang de er ute å kjører, til å ha TVen eller videoen konstant på hjemme. Frist dem til å bruke mer og mer tid fremfor datamaskinene, og frist dem spesielt til å se på porno på internett.

Og se til at det blir spilt musikk kontinuerlig, selv i butikker og på restauranter. Dette vil blokkere sinnene deres og ødelegge samfunnet med Kristus.

Fyll salongbordene deres med magasiner og aviser. Overless sinnene deres med nyheter 24 timer i døgnet. Invadér kjøreturene deres med store reklameskilt. Oversvøm postkassene ders med søppelpost, postordrekataloger, nyhetsbrev og promoteringstilbud, gratis lokkeprodukter, tilbud og falske håp.

Selv på fritiden må de være travle. La dem komme tilbake fra ferie utslitt, urolige og uopplagte. Slipp dem ikke ut i naturen. Send dem til fornøyelsesparker, idrettsarenaer, konserter og på kino istedet. Og når de komme sammen til åndelig felleskap, engasjér dem i sladder og overfladisk snakk slik at de går derfra med dårlig samvittighet og følelsene i ulage.

La dem engasjere seg i å vinne andre sjeler. Men gjør livene deres fullstappede med så mange gode formål at de ikke får tid til å søke kraft fra Kristus. Snart vil de arbeide bare i egen styrke, de vil ofre helsen sin og enheten i familien for den gode saken."

Det var litt av en kongress, og de onde englene dro ivrig til sine bestemmelsessteder for å gjøre all verdens kristne travlere og travlere, og få dem til å forbruke mer og mer.

Hei igjen..

Javel, da var det på tid med en liten oppdatering her. Hva skjer i mitt liv lurer du på ... Tja, utenom at jeg driver og pakker og forbereder til flytting skjer det ikke så mye. Har pakket i bananesker nå så det holder. Målet var å ha alt klart før selve julehøytiden begynner, men det ser ut som kan bli litt vanskelig. Flyttelasset drar nå, sammen med meg da, den 1.januar. Det er iallefall planen. Begynnner i ny jobb den 6.januar, så da har jeg jo noen dager å komme litt i orden på. For de som ikke vet det, er det Fredrikstad som er målet, og jobben er på barneposten på fredrikstad sykehus. Bytte av jobb blir jo litt spennede da... Er bare vant til akuttmedisinsk og kreft her fra Stavanger, men blir utfordrende med litt mer variasjon i kirugisk og øre-nese-hals og sånn og... Litt mindre forhold "over there", så da samles alt på en post.. spennende, spennende.

Selve leiligheten jeg skal flytte inn i, har jeg ingen bilder av, så det får komme senere. Det blei iallefal til slutt en kjellerleilighet (ikke så veldig kjeller da, det er store vinduer i stua), og jeg skal anskaffe meg en sovesofa, så bare kom å besøk meg folkens : ) Alltid glad for besøk, om det er en halv time eller ei uke...

Siden jeg ikke hadde noen bilder fra leiligheten har jeg putta på noen nylig tatte bilder. Dem er fra ungdomsavslutinga vi hadde. Ble desverre ikke så gode bilder av mine kjære venner her borte, men dem tanteungene blir gode på bilder uansett, så da putter jeg på dem.














Kveldens rett var altså koldtbord.



























Stolt tante. Sjekk det blikket på Mika da..hehe.. han ser litt vill ut.














Er det det som kalles Jule(jåle)bukker









































Så til slutt vil jeg bare gi videre noen vers som har fått meg til å tenke. Det står i 2.krøn. 31, 20-21.
"Han gjorde det som var godt og rett og sant i Herrens, hans Guds øyne. Og alt det som han tok seg fore, enten det gjaldt tjenesten i Guds hus, eller det gjaldt loven og budet, det gjorde han av HELE sitt hjerte IDET han søkte sin Gud. Og det lyktes for ham"
Godt å tenke på. Det samme gjelder for oss når vi overgir oss av HELE vårt hjerte og søker Ham av HELE vårt hjerte. Da vil det uansett lykkes for oss. Herlig, herlig.... og et godt forsett for det nye året.
God Jul og Godt nyttår.

tirsdag 9. desember 2008

Til Ellen og Grethe... Jula hjemme.

Javel, da kom jula til skadberg og... Her kommer noen bilder til dere som sikkert savner juleforberedelsene hjemme. Selv om en trives der en bor, er det alltid noe ekstra med julefeiringa hjemme.



Her er den gamle telefonkroken i stua blitt lekekrok for de små skjønne... alternativet var å dra frem klossene til andreas hver gang han kom, så da fant vi på noe smart i stedet...Så slipper vi ha klosser utover hele stuegolvet og :)











Her er det nye clavinovaen kommet opp.... sorry Ellen. Umulig å pynte på samme måte som før :)








Den gode gamle krybba står på sin faste plass...













Her har den fine blomsten min fått på dekor for anledingen..

















Og, denne henger også på sin faste plass....:)





søndag 23. november 2008

Rhodos

I september dro Frøydis og jeg på tur til Rhodos sammen med en gruppe. Selv om vi hadde opplegg nesten hele uka fikk vi og kost oss i sola og prøvd det veldig salte vannet :)


Her bodde vi to ei uke.. de eneste ubudne gjestene vi hadde var maur...

Her er noen av oss jentene på tur til byen, også skulle vi naturligvis bade på veien:)


Ut på middag


sisters

En av dagene var vi ute på båttur hele dagen.. det var fint det. Vannet var grønt, veldig klart og veldig veldig salt.


Tenk dere.... denne tok til og med jeg!!!!!

Nå skal vi ut på Frøydis sin bursdagsmiddag. Hun ble nemlig 20 under oppholdet

En av bursdagsgavene hun fikk av gjengen. En stoor is :)